Wpisy z kategorii ‘Leczenie’

Choroba wieńcowa

32W trwałej chorobie wieńcowej elementami wyzwalającymi bóle bywają też duży stres, ochłodzenie (zimny wiatr), czasem – mniej albo bardziej bogate pożywienie. Ogromnie znamienne jest w takich razach błyskawiczne ustępowanie bólu po podjęzykowym wzięciu nitrogliceryny. Częstość napadów wieńcowych bywa bardzo zmienna, najczęściej zachodzi kilkakroć w ciągu tygodnia, acz bywają także okresy, kiedy bóle zdarzają się zdecydowanie rzadziej. Kobiety nieco inaczej aniżeli mężczyźni czują ataki bólów wieńcowych. Nagminnie nie wskazują one ani tradycyjnej lokalizacji zamostkowej, ani zwyczajnego emanowania. Kobiety dość nagminnie nazywają swoje dokuczliwości jako duszność. Jeżeli informują o bólu, to nie są w stanie precyzyjnie ustalić jego charakteru. Ten fakt bywa motywem pomyłek diagnostycznych i terapeutycznych popełnianych poprzez mniej obeznanych lekarzy. Kanadyjskie Towarzystwo Kardiologiczne (Canadian Cardiovascular Society) wprowadziło czterostopniową klasyfikację zaawansowania dolegliwości wieńcowej opartą na związkach bólów wieńcowych z czynionym wysiłkiem motorycznym. Ta klasyfikacja jest współcześnie globalnym standardem. Obraz kliniczny choroby wieńcowej jest całkiem różnorodny. Dopuszczone są takie pojęcia jak dławica piersiowa trwała, nietrwała, dławica odmienna (tzw. wariant Prinzmetala), zawał serca (pełnościenny, niepełnościenny, podwsierdziowy), niedokrwienne obrażenie serca z niesprawnością lewokomorową, gwałtowna śmierć sercowa, nieme niedokrwienie. Zdarza się także trwała postać dolegliwości wieńcowej. Normalnym jej symptomem są bóle w klatce piersiowej, usytuowane na ogół za mostkiem, nazywane poprzez niedysponowanych jako dławienie, gniecenie, rozsadzanie lub pieczenie czy palenie, przenigdy – kłucie, przeszywanie. Bóle na ogół emanują wśród gardła, szyi, lewego albo prawego barku z uczuciem drętwienia rąk. Towarzyszą im niepokój, czasem duszność i palpitacja, czasem mdłości, zawroty głowy. Dla trwałej choroby niedokrwiennej naturalne jest to, że bolesność występuje w trakcie wysiłku fizycznego i prędko ustępuje do jego zarzuceniu albo do zażyciu podjęzykowo nitrogliceryny. Bolesność w tej postaci choroby nagminnie pojawia także rano, do wstaniu z łóżka, w trakcie potrzebujących energii powszednich czynności porannych. Amerykanie pierwsi zauważyli podwyższoną częstotliwość incydentów wieńcowych u mężczyzn odśnieżających swoje auta przed rannym wyjazdem do pracy.

Tagi: , , , , , , , ,

Częste zwyrodnienie

31Zawał serca i zaskakująca agonia sercowa – są najczęstszymi przesłankami zgonów. Przeciętna roczna częstotliwość przebiegania dolegliwości wieńcowej sięga ok. 250-300 nowych wypadków na 100 000 obywateli. W latach od 1960 do 1991 umieralność ze względu na chorobę niedokrwienną serca w Polsce była niezwykle wysoka i stale rosła. Od 1991 roku nastąpiło jednak niezwykle klarowne pomniejszenie częstotliwości zgonów w stopniu większym aniżeli w innych krajach, w których ilość zgonów nie zmniejszała się tak drastycznie. Zdaniem profesora Witolda Zatońskiego ta impulsywna przemiana trendu wskazuje na znaczne ograniczenie przebiegania ostatecznych, śmiertelnych stadiów choroby wieńcowej u ludzi z wprawną miażdżycą tętnic wieńcowych. Na chorobę wieńcową znacznie nagminniej boleją mężczyźni, a zwłaszcza w wieku 40-55 lat. W grupie, w której znajdują się ludzie starsi zachorowalność na tę chorobę jest dla obu płci w miarę analogiczna. Częstotliwość przebiegania tej dolegliwości zdecydowanie i stanowczo wzrasta z wiekiem. Kwestią dolegliwości choroby wieńcowej jest każdorazowa albo cykliczna destabilizacja pomiędzy zapotrzebowaniem mięśnia sercowego na tlen i energię a ewentualnościami ich dostawy. Nierównowaga ta przede wszystkim stanowczo zaznacza się w trakcie wysiłku sprawnościowego sprawowanego przez osobę tkniętą dolegliwością. Prędzej i silniej kurczące się wtedy serce potrzebuje więcej tlenu. Zwężone arterie wieńcowe nie są w stanie podołać takiemu zapotrzebowaniu. W tej okoliczności dochodzi do niedotlenienia mięśnia sercowego. Podobne zjawisko występuje w odmiennych okolicznościach, w których też zwiększa się zapotrzebowanie serca na tlen. Z drugiej strony – zmniejszenie dostaw tlenu przy niezmienionym nań zapotrzebowaniu może też przyczynić się do wystąpienia objawów dolegliwości wieńcowej. I tak, osoby z dolegliwością niedokrwienną serca odczują czasem bólów wieńcowych wysoko w górach albo w trakcie przewlekłego lotu samolotem, gdy ciśnienie rozpuszczonego tlenu we krwi znacząco się zmniejsza.

Tagi: , , , , , , , , ,

Rozwój technologiczny

30W dzisiejszych czasach – dobie rozwoju technologicznego, a co za tym idzie coraz większego dostępu społeczeństwa do jego zasobów, ten typ uzależnienia jest niemniej popularny. Najczęstszym jego substratem są gry komputerowe, oraz Internet. Narażone w tym wypadku są szczególnie osoby dysponujące nadmiarem wolnego czasu (np. dzieci, młodzież), którego większość pożytkują na formy rozrywki nie wymagające aktywności ruchowej. Gry komputerowe mają to do siebie, że przedstawiają nam zupełnie inny świat, w którym to my jesteśmy w centrum uwagi. Rozbudowana fabuła gier potrafi wciągnąć na wiele godzin, a upływający czas jest praktycznie niezauważalny. Co więcej inne formy wypoczynku przestają być istotne – ważne staje się to, by jak najszybciej powrócić do wirtualnego świata, przecież tam czekają na nas kolejne misje do wykonania. Uzależnienie od komputera, bądź gier powoduje zaburzenie kontaktu z realnym światem, bezsenne noce, wyczekiwanie na sposobność dalszej gry Niestety objawy tej formy nałogu są często lekceważone przez osoby z najbliższego otoczenia, co powoduje, że ewentualne leczenie jest zdecydowanie trudniejsze. Jest to coraz bardziej powszechna forma uzależnień w dzisiejszych czasach. Szczególnie groźna – ze względu na fakt, iż niesie za sobą konsekwencje nie tylko zdrowotne – jako forma nałogu, ale i zazwyczaj finansowe – bowiem właśnie one są tu w centrum uwagi. Początki uzależnienia od hazardu zaczynają się zwykle wraz z pojawiającymi się problemami natury finansowej. W obliczu takich kłopotów i braku wizji ich rozwiązania, dla wielu często hazard zaczyna być rozwiązaniem, które także dla osób niepracujących, lub często nieletnich staje się sposobem na łatwą kasę. To właśnie wizja łatwego zarobku przy niewielkim wkładzie i w krótkim czasie staje się zgubnym zarzewiem uzależnienia. Łudzimy się szansą zdobycia łatwych pieniędzy, bez jakiegokolwiek wysiłku. Im dłużej ciągniemy taki proceder, tym gorzej. Kluczowym momentem jest sytuacja, w której mimo kolejnych przegranych i strat finansowych, nie zaprzestajemy gry – mając nadzieje iż następnym razem się odkujemy. Taki efekt domina powoduje, ze straty są coraz większe, a jedynym źródłem zarobku pozwalającym je zrekompensować jest dalsza gra. Ta forma uzależnienia jest szczególnie groźna i w razie braku interwencji może pociągnąć za sobą wiele problemów. Najprostszym i zarazem najbardziej skutecznym sposobem na zapobieganie tego typu zjawiskom jest po prostu unikanie sytuacji ryzykownych, czyli takich które mogą w dalszej perspektywie prowadzić do uzależnienia. Zgodnie z popularnym powiedzeniem, ,,wszystko jest dla ludzi”, jednak w każdym przypadku należy zachować umiar, gdyż to stanowi najlepsza ochronę. Jeśli już sami wpadniemy w szpony nałogu, lub dostrzeżemy go u naszych bliskich – nie wolno sytuacji lekceważyć, lecz podjąć kroki, by patologii przeciwdziałać, bowiem bierność jest tu najgorszym rozwiązaniem z możliwych. Natomiast w skrajnych przypadkach pomocy należy szukać u specjalistów od uzależnień. Dostępnych jest wiele ośrodków oferujących tego typu usługi, również bezpłatnie. Dobrą metodą jest także wizyta u psychologa, bądź psychiatry, w zależności od indywidualnego przypadku. Dobra diagnoza i właściwe leczenie dają bardzo realne szanse na całkowite wyleczenie, zatem nie należy czekać z tego typu działaniem.

Tagi: , , , , , , , , ,

Okłady

18Okład to rodzaj zimnego materiału. Robienie okładu ma na celu zbicie temperatury. W momencie zachorowania na grypę jelitową podobnie jak w zwykłej grypie występuje tutaj bardzo wysoka temperatura jest to bardzo meczące dla chorego ponieważ cale ciało walczy z dolegliwością i tego efektem jest temperatura nieraz jest ona za wysoka i w tedy należy ją zbijać. Do drastycznych metod zalicza się ochłodzenie w wannie wpływanie lodem ale w lekkiej gorączce z całą pewnością wystarczy tylko okład z zimnej wody. Wykonanie takiego okładu jest banalne potrzeba nam tylko kawałek ścierki lub ręcznika i zimna woda, materiał moczy się w wodzie wyciska i kładzie najczęściej na czoło lub na brzuch. Okłady takie jak wczesnej wypomniałam s proste do wykonania a jednoczesne są ja wile ulgi choremu ponieważ zbija jego temperaturę nawet o kilka stopni Celsjusza . okłady można stosować nawet przez cały dzień ale jeśli nie pomagają trzeba od razu udać się do lekarza ponieważ jest to znak ze infekcja jest bardziej poważna niż myśleliśmy i domowe środki mogą być tutaj nie skuteczne Sodka jest to rodzaj substancji chemicznej. Sodka najczęściej znajduje zastosowanie w naszej kuchni do wypieków lub innych dań. Soda jednak może pomoc również jeśli chodzi o naszą grypę. Podczas jej przechodzenia organizm daje znać nam ze coś niedobrego dzieje się w naszym żołądku czyli brzuch nas boli, z tymi 0objawami można się męczyć nawet cały dzień zanim dojdzie do nudności, jednak są sposobowy przyspieszające ten efekt do nich należy na pewno dodał. Jest ona białym proszkiem o krystalicznej konsystencji wyglądem i smakiem przypomina proszek do pieczenia. Wystarczy tylko wziąć jej trochę aby przekonać się ze nudności przyjdą od razu. Pod tym względem sodka jest nie zastąpiona ponieważ zawsze się sprawdza w stu procentach. Sodki naturalnie nie wolno barć zbyt wiele jeśli chodzi o dorosłego wystarczy tylko łyżeczka od herbaty dzieciom natomiast dawkę ta należy zmniejszyć o połowę. Soda bardzo oczyszcza treść żołądka ale w nadmiarze może też zaszkodzić podobnie jak każdy lek ponieważ wszystko należy brać z umiarem Termofor jest to rodzaj pojemnika. Pojemnik ten jest bardzo charakterystyczny ponieważ zawsze ma taki sam kształt czyli owalny. Termofor wykonany jest z gumy dlatego też znakomicie przewodzi ciepło można śmiało stwierdzić ze to jest właśnie jego główne zdanie przewodnictwo. jest tak ponieważ podczas grypy jelitowej nasza temperatura waha się na początku są dreszcze zimna nie można dogrzać ciała chorego a poniżej dopiero mamy do czynienia z gorączką. Ale zanim ten stan nastąpi należy się ogrzać do tego celu znakomicie służy nam termofor. Zasada postępowania z tego typu przedmiotem jest bardzo prosta ponieważ wystarczy go tylko napełnić wrzątkiem i gotowe. Wrzątek w gumie utrzymuje swoją temperaturę nawet prze kilka godzin co jest bardzo pomocne ponieważ choremu może się dobrze ogrzać. Jest to na pewno lepszy sposób niż korzystanie z kołdry czy pierzyny ponieważ nawet wtedy trudno jest ogrzać sobie stopy. Zaletą tego przedmiotu jest to ze nadaje się do wielokrotnego użytku wiec Mozę służyć nam przez cale lata

Tagi: , , , , , , , ,